Lukas Liskovec
  • English

Marketing a recese – Jak na digitální marketing během ekonomické krize?

Po letech ekonomické prosperity neodvratně přijde útlum. Ať už to bude dříve či později, je potřeba být na tuto situaci připraven. Zvlášť když velká část současných podnikatelů a vedoucích manažerů nastoupila do funkce až po poslední krizi, a tak nemají s touto situací žádné zkušenosti.Takovým příkladem jsem i já sám, a právě proto zde shrnuji zajímavé postřehy na které jsem narazil a které jsem doplnil o své znalosti.
Podíváme se tedy do minulosti, co se při recesi osvědčilo a co se obecně v marketingu doporučuje.
Univerzálním pravidlem, které se týká nejen marketingu, je nepanikařit. Ve strachu máte tendenci dělat špatná rozhodnutí, která vám sice mohou dnes pomoci, ale zítra vás položí na lopatky. Také kvůli tomu často kopírujete ostatní, a to je taky špatně, protože takové kroky postrádají efektivitu. Nehledě na to, že právě v recesi se více než kdy jindy musíte odlišit od většiny, abyste upoutali pozornost zákazníků.
Pojďme se teď už zaměřit na marketing. Jakým chybám je třeba se vyvarovat a co naopak dělat?

  • Nesnižujte rozpočet

V dané situaci to může znít šíleně, ale opravdu byste neměli snižovat marketingový rozpočet. Dokonce se naopak může vyplatit ho navýšit. Ptáte se proč? Hlavním důvodem, proč firmy snižují marketingový rozpočet je ten, že marketing vnímají jako výdaj a ne jako investici.
Marketing vám však pomáhá oslovit nové a stávající zákazníky, kteří vás udrží při životě v následujících těžkých měsících. Důvodem proč je marketing vnímaný jako výdaj občas bývá to, že jsou jeho zásluhy připisovány obchodníkům, kteří jsou u sklizně plodů, které marketingový tým zasadil.
Zároveň roste vaše image v očích zákazníků. Inzeruje méně konkurentů, takže jste častěji vidět. Navíc tím můžete komunikovat sílu svého brandu, když jste schopní se propagovat i v náročných časech. Zároveň si sáhnete na větší podíl trhu.

  • Zaměřte se na klíčové kanály a proces vyhodnocování

I když necháte do marketingu dál téct peníze, neznamená to, že by měl fungovat stejně jako doposud. Klíčovým aspektem je zaměření na profitabilní kanály, které přinášejí nejlepší výsledky. Ideálním nástrojem, který musíte využívat daleko intenzivněji jsou právě analytické nástroje.
Osekejte veškeré marketingové aktivity, které buď prodělávají nebo sotva vydělávají na svou útratu a peníze z nich přesuňte tam, kde budete mít zaručený zisk. V recesi je totiž nejdůležitější zaměření na návratnost investic (ROI).
Samozřejmě musíme dát pozor na atribuční modelování a pohled na kanály z hlediska budování LTV.

  • Věrní zákazníci a zlaté pravidlo 80/20

Paretovo pravidlo 80/20 platí všude a zákazníci nejsou výjimkou. Řiďte se i vy tímto zlatým pravidlem a zaměřte se na 20 % nejvěrnějších zákazníků, kteří u vás nakupují pravidelně, a jejich nákupy tvoří 80 % vašich tržeb.
Existuje mnoho způsobů, jak je oslovit a motivovat k častějším nákupům. Mezi nejjednodušší patří remarketing a věrnostní bonusy. Pokud už věrnostní program máte, udělejte ho ještě atraktivnější. Je totiž mnohem levnější motivovat k opětovnému nákupu věrného zákazníka, než se s konkurencí přetahovat o nového. A proto se vyplatí nabídnout ve věrnostním programu něco extra.
Dobrým nástrojem pro zapojení může být email a email automation, jako je například Leadhub.

  • Sledujte změny v nákupním chování

I zákazníci mění své zvyklosti v reakci na recesi. Sledujte proto nové trendy v chování zákazníků a zaměřte se na aktuální klíčové body jejich customer journey. Podle získaných znalostí upravte svou strategii. Je možné, že bude potřeba změnit strategii celé firmy a ne jen marketingu.
Dobrým příkladem mohou být služby, které jsou ovlivněny zavedením karantém během koronavirové krize, jako delivery služby Uber Eats, Dáme Jídlo, Košík/Rohlík a další. Jakým způsobem asi změní své budgety, targeting kampaní, komunikaci?
Jak ale zjistit změny chování konkrétně u vás? Dobrou pomůckou vám může být nástroj Google trends, kde zjistíte, co se aktuálně nejvíce hledá v souvislosti s vaším produktem, odvětvím nebo třeba brandem. Další užitečné informace na míru získáte z analýzy vyhledávacích dotazů v Google Ads a Skliku, kde si porovnáte nejvyhledávanější výrazy v libovolném období před krizí a v období krize.
Zároveň spoustu možností nabízí i Google Analytics, od analýzy interního vyhledávání, až po sledování chování na jednotlivých podstránkách webů, změna podílu stránek s nejvíce entries/exits.

  • Nová segmentace

Tento bod souvisí s výše uvedenou změnou chování zákazníků. Nezapomeňte upravit nastavení segmentace zákazníků (cílení, publika, audiences apod.) ve vašich online marketingových nástrojích podle nejnovějších poznatků.
Není nic horšího, než zavrhnout potenciálně funkční strategii kvůli zastaralému nastavení publika.

  • Optimalizace kampaní

Když už je řeč o úpravě nastavení – optimalizujte také kampaně, na které se hodláte zaměřit (viz bod 2). Pozastavte v rámci kampaně sestavy a klíčová slova, která utrácí hodně peněz a nepřináší žádné konverze (pozor na atribuční modelování!). Zároveň přidejte další sestavy či klíčová slova, která objevíte v rámci nového chování zákazníků (bod 4).
Nezapomeňte rovněž aktualizovat texty reklam a bannery, aby lépe odpovídaly rozpoložení zákazníka – můžete jej například ujistit, že spolu těžkou situaci zvládnete, že ušetří s dopravou zdarma apod.

  • Myslete dlouhodobě

Jak už bylo zmíněno v úvodu, je důležité zachovat chladnou hlavu a kromě nutných krátkodobých opatření být stále zaměřený na dlouhodobou vizi a strategii. To nejhorší období recese častokrát trvá kolem 6 měsíců a poté se již ekonomika začíná znovu rozjíždět. Negativní náladu na trhu tak udržují spíše vystrašení lidé než skutečná situace.
Díky zachování dlouhodobé strategie vyjdete z krize v silnější pozici než konkurence a můžete si v následujících letech opětovného rozjezdu urvat mnohem větší tržní podíl než před ní.

Pokud Vás toto téma zajímá, pokračujte dále na článek: Jak rychle vybudovat e-commerce byznys

Krize může být příležitostí! – Lukáš Lískovec – https://www.lukasliskovec.cz/

Ozvěte se mi!

Rád s vámi proberu váš projekt a pomohu vám dosáhnout vašich obchodních cílů. Zanechte mi své kontaktní údaje ve formuláři a já se vám brzy ozvu.
Zaškrtávací políčko*

Ozvěte se nám