Marketing a recese – Jak na digitální marketing během ekonomické krize?

Po letech ekonomické prosperity neodvratně přijde útlum. Ať už to bude dříve či později, je potřeba být na tuto situaci připraven. Zvlášť když velká část současných podnikatelů a vedoucích manažerů nastoupila do funkce až po poslední krizi, a tak nemají s touto situací žádné zkušenosti.Takovým příkladem jsem i já sám, a právě proto zde shrnuji zajímavé postřehy na které jsem narazil a které jsem doplnil o své znalosti. Podíváme se tedy do minulosti, co se při recesi osvědčilo a co se obecně v marketingu doporučuje. Univerzálním pravidlem, které se týká nejen marketingu, je nepanikařit. Ve strachu máte tendenci dělat špatná rozhodnutí, která vám sice mohou dnes pomoci, ale zítra vás položí na lopatky. Také kvůli tomu často kopírujete ostatní, a to je taky špatně, protože takové kroky postrádají efektivitu. Nehledě na to, že právě v recesi se více než kdy jindy musíte odlišit od většiny, abyste upoutali pozornost zákazníků. Pojďme se teď už zaměřit na marketing. Jakým chybám je třeba se vyvarovat a co naopak dělat?
  • Nesnižujte rozpočet
V dané situaci to může znít šíleně, ale opravdu byste neměli snižovat marketingový rozpočet. Dokonce se naopak může vyplatit ho navýšit. Ptáte se proč? Hlavním důvodem, proč firmy snižují marketingový rozpočet je ten, že marketing vnímají jako výdaj a ne jako investici. Marketing vám však pomáhá oslovit nové a stávající zákazníky, kteří vás udrží při životě v následujících těžkých měsících. Důvodem proč je marketing vnímaný jako výdaj občas bývá to, že jsou jeho zásluhy připisovány obchodníkům, kteří jsou u sklizně plodů, které marketingový tým zasadil. Zároveň roste vaše image v očích zákazníků. Inzeruje méně konkurentů, takže jste častěji vidět. Navíc tím můžete komunikovat sílu svého brandu, když jste schopní se propagovat i v náročných časech. Zároveň si sáhnete na větší podíl trhu.
  • Zaměřte se na klíčové kanály a proces vyhodnocování
I když necháte do marketingu dál téct peníze, neznamená to, že by měl fungovat stejně jako doposud. Klíčovým aspektem je zaměření na profitabilní kanály, které přinášejí nejlepší výsledky. Ideálním nástrojem, který musíte využívat daleko intenzivněji jsou právě analytické nástroje. Osekejte veškeré marketingové aktivity, které buď prodělávají nebo sotva vydělávají na svou útratu a peníze z nich přesuňte tam, kde budete mít zaručený zisk. V recesi je totiž nejdůležitější zaměření na návratnost investic (ROI). Samozřejmě musíme dát pozor na atribuční modelování a pohled na kanály z hlediska budování LTV.
  • Věrní zákazníci a zlaté pravidlo 80/20
Paretovo pravidlo 80/20 platí všude a zákazníci nejsou výjimkou. Řiďte se i vy tímto zlatým pravidlem a zaměřte se na 20 % nejvěrnějších zákazníků, kteří u vás nakupují pravidelně, a jejich nákupy tvoří 80 % vašich tržeb. Existuje mnoho způsobů, jak je oslovit a motivovat k častějším nákupům. Mezi nejjednodušší patří remarketing a věrnostní bonusy. Pokud už věrnostní program máte, udělejte ho ještě atraktivnější. Je totiž mnohem levnější motivovat k opětovnému nákupu věrného zákazníka, než se s konkurencí přetahovat o nového. A proto se vyplatí nabídnout ve věrnostním programu něco extra. Dobrým nástrojem pro zapojení může být email a email automation, jako je například Leadhub.
  • Sledujte změny v nákupním chování
I zákazníci mění své zvyklosti v reakci na recesi. Sledujte proto nové trendy v chování zákazníků a zaměřte se na aktuální klíčové body jejich customer journey. Podle získaných znalostí upravte svou strategii. Je možné, že bude potřeba změnit strategii celé firmy a ne jen marketingu. Dobrým příkladem mohou být služby, které jsou ovlivněny zavedením karantém během koronavirové krize, jako delivery služby Uber Eats, Dáme Jídlo, Košík/Rohlík a další. Jakým způsobem asi změní své budgety, targeting kampaní, komunikaci? Jak ale zjistit změny chování konkrétně u vás? Dobrou pomůckou vám může být nástroj Google trends, kde zjistíte, co se aktuálně nejvíce hledá v souvislosti s vaším produktem, odvětvím nebo třeba brandem. Další užitečné informace na míru získáte z analýzy vyhledávacích dotazů v Google Ads a Skliku, kde si porovnáte nejvyhledávanější výrazy v libovolném období před krizí a v období krize. Zároveň spoustu možností nabízí i Google Analytics, od analýzy interního vyhledávání, až po sledování chování na jednotlivých podstránkách webů, změna podílu stránek s nejvíce entries/exits.
  • Nová segmentace
Tento bod souvisí s výše uvedenou změnou chování zákazníků. Nezapomeňte upravit nastavení segmentace zákazníků (cílení, publika, audiences apod.) ve vašich online marketingových nástrojích podle nejnovějších poznatků. Není nic horšího, než zavrhnout potenciálně funkční strategii kvůli zastaralému nastavení publika.
  • Optimalizace kampaní
Když už je řeč o úpravě nastavení – optimalizujte také kampaně, na které se hodláte zaměřit (viz bod 2). Pozastavte v rámci kampaně sestavy a klíčová slova, která utrácí hodně peněz a nepřináší žádné konverze (pozor na atribuční modelování!). Zároveň přidejte další sestavy či klíčová slova, která objevíte v rámci nového chování zákazníků (bod 4). Nezapomeňte rovněž aktualizovat texty reklam a bannery, aby lépe odpovídaly rozpoložení zákazníka – můžete jej například ujistit, že spolu těžkou situaci zvládnete, že ušetří s dopravou zdarma apod.
  • Myslete dlouhodobě
Jak už bylo zmíněno v úvodu, je důležité zachovat chladnou hlavu a kromě nutných krátkodobých opatření být stále zaměřený na dlouhodobou vizi a strategii. To nejhorší období recese častokrát trvá kolem 6 měsíců a poté se již ekonomika začíná znovu rozjíždět. Negativní náladu na trhu tak udržují spíše vystrašení lidé než skutečná situace. Díky zachování dlouhodobé strategie vyjdete z krize v silnější pozici než konkurence a můžete si v následujících letech opětovného rozjezdu urvat mnohem větší tržní podíl než před ní.
Pokud Vás toto téma zajímá, pokračujte dále na článek: Jak rychle vybudovat e-commerce byznys

Krize může být příležitostí! – Lukáš Lískovec – https://www.lukasliskovec.cz/

Picture of O Lukáši Lískovcovi

O Lukáši Lískovcovi

Pomáhám klientům s růstem jejich firem prostřednictvím implementace marketingu založeného na datech, digitalizovaných prodejních procesech a technologiích, které mají v tomto procesu přidanou hodnotu.

Přečti si jeden z mých článků!
Zabere ti jen chvilku tvého času, ale o to více tě obohatí spoustou nových informací!

Zjistěte více
Po letech ekonomické prosperity neodvratně přijde útlum. Ať už to bude dříve či později, je potřeba být na tuto situaci připraven. Zvlášť když velká část současných podnikatelů a vedoucích manažerů nastoupila do funkce až po poslední krizi, a tak nemají s touto situací žádné zkušenosti.Takovým příkladem jsem i já sám, a právě proto zde shrnuji zajímavé postřehy na které jsem narazil a které jsem doplnil o své znalosti. Podíváme se tedy do minulosti, co se při recesi osvědčilo a co se obecně v marketingu doporučuje. Univerzálním pravidlem, které se týká nejen marketingu, je nepanikařit. Ve strachu máte tendenci dělat špatná rozhodnutí, která vám sice mohou dnes pomoci, ale zítra vás položí na lopatky. Také kvůli tomu často kopírujete ostatní, a to je taky špatně, protože takové kroky postrádají efektivitu. Nehledě na to, že právě v recesi se více než kdy jindy musíte odlišit od většiny, abyste upoutali pozornost zákazníků. Pojďme se teď už zaměřit na marketing. Jakým chybám je třeba se vyvarovat a co naopak dělat?
  • Nesnižujte rozpočet
V dané situaci to může znít šíleně, ale opravdu byste neměli snižovat marketingový rozpočet. Dokonce se naopak může vyplatit ho navýšit. Ptáte se proč? Hlavním důvodem, proč firmy snižují marketingový rozpočet je ten, že marketing vnímají jako výdaj a ne jako investici. Marketing vám však pomáhá oslovit nové a stávající zákazníky, kteří vás udrží při životě v následujících těžkých měsících. Důvodem proč je marketing vnímaný jako výdaj občas bývá to, že jsou jeho zásluhy připisovány obchodníkům, kteří jsou u sklizně plodů, které marketingový tým zasadil. Zároveň roste vaše image v očích zákazníků. Inzeruje méně konkurentů, takže jste častěji vidět. Navíc tím můžete komunikovat sílu svého brandu, když jste schopní se propagovat i v náročných časech. Zároveň si sáhnete na větší podíl trhu.
  • Zaměřte se na klíčové kanály a proces vyhodnocování
I když necháte do marketingu dál téct peníze, neznamená to, že by měl fungovat stejně jako doposud. Klíčovým aspektem je zaměření na profitabilní kanály, které přinášejí nejlepší výsledky. Ideálním nástrojem, který musíte využívat daleko intenzivněji jsou právě analytické nástroje. Osekejte veškeré marketingové aktivity, které buď prodělávají nebo sotva vydělávají na svou útratu a peníze z nich přesuňte tam, kde budete mít zaručený zisk. V recesi je totiž nejdůležitější zaměření na návratnost investic (ROI). Samozřejmě musíme dát pozor na atribuční modelování a pohled na kanály z hlediska budování LTV.
  • Věrní zákazníci a zlaté pravidlo 80/20
Paretovo pravidlo 80/20 platí všude a zákazníci nejsou výjimkou. Řiďte se i vy tímto zlatým pravidlem a zaměřte se na 20 % nejvěrnějších zákazníků, kteří u vás nakupují pravidelně, a jejich nákupy tvoří 80 % vašich tržeb. Existuje mnoho způsobů, jak je oslovit a motivovat k častějším nákupům. Mezi nejjednodušší patří remarketing a věrnostní bonusy. Pokud už věrnostní program máte, udělejte ho ještě atraktivnější. Je totiž mnohem levnější motivovat k opětovnému nákupu věrného zákazníka, než se s konkurencí přetahovat o nového. A proto se vyplatí nabídnout ve věrnostním programu něco extra. Dobrým nástrojem pro zapojení může být email a email automation, jako je například Leadhub.
  • Sledujte změny v nákupním chování
I zákazníci mění své zvyklosti v reakci na recesi. Sledujte proto nové trendy v chování zákazníků a zaměřte se na aktuální klíčové body jejich customer journey. Podle získaných znalostí upravte svou strategii. Je možné, že bude potřeba změnit strategii celé firmy a ne jen marketingu. Dobrým příkladem mohou být služby, které jsou ovlivněny zavedením karantém během koronavirové krize, jako delivery služby Uber Eats, Dáme Jídlo, Košík/Rohlík a další. Jakým způsobem asi změní své budgety, targeting kampaní, komunikaci? Jak ale zjistit změny chování konkrétně u vás? Dobrou pomůckou vám může být nástroj Google trends, kde zjistíte, co se aktuálně nejvíce hledá v souvislosti s vaším produktem, odvětvím nebo třeba brandem. Další užitečné informace na míru získáte z analýzy vyhledávacích dotazů v Google Ads a Skliku, kde si porovnáte nejvyhledávanější výrazy v libovolném období před krizí a v období krize. Zároveň spoustu možností nabízí i Google Analytics, od analýzy interního vyhledávání, až po sledování chování na jednotlivých podstránkách webů, změna podílu stránek s nejvíce entries/exits.
  • Nová segmentace
Tento bod souvisí s výše uvedenou změnou chování zákazníků. Nezapomeňte upravit nastavení segmentace zákazníků (cílení, publika, audiences apod.) ve vašich online marketingových nástrojích podle nejnovějších poznatků. Není nic horšího, než zavrhnout potenciálně funkční strategii kvůli zastaralému nastavení publika.
  • Optimalizace kampaní
Když už je řeč o úpravě nastavení – optimalizujte také kampaně, na které se hodláte zaměřit (viz bod 2). Pozastavte v rámci kampaně sestavy a klíčová slova, která utrácí hodně peněz a nepřináší žádné konverze (pozor na atribuční modelování!). Zároveň přidejte další sestavy či klíčová slova, která objevíte v rámci nového chování zákazníků (bod 4). Nezapomeňte rovněž aktualizovat texty reklam a bannery, aby lépe odpovídaly rozpoložení zákazníka – můžete jej například ujistit, že spolu těžkou situaci zvládnete, že ušetří s dopravou zdarma apod.
  • Myslete dlouhodobě
Jak už bylo zmíněno v úvodu, je důležité zachovat chladnou hlavu a kromě nutných krátkodobých opatření být stále zaměřený na dlouhodobou vizi a strategii. To nejhorší období recese častokrát trvá kolem 6 měsíců a poté se již ekonomika začíná znovu rozjíždět. Negativní náladu na trhu tak udržují spíše vystrašení lidé než skutečná situace. Díky zachování dlouhodobé strategie vyjdete z krize v silnější pozici než konkurence a můžete si v následujících letech opětovného rozjezdu urvat mnohem větší tržní podíl než před ní.
Pokud Vás toto téma zajímá, pokračujte dále na článek: Jak rychle vybudovat e-commerce byznys

Krize může být příležitostí! – Lukáš Lískovec – https://www.lukasliskovec.cz/

Picture of O Lukáši Lískovcovi

O Lukáši Lískovcovi

Pomáhám klientům s růstem jejich firem prostřednictvím implementace marketingu založeného na datech, digitalizovaných prodejních procesech a technologiích, které mají v tomto procesu přidanou hodnotu.

Přečti si jeden z mých článků!
Zabere ti jen chvilku tvého času, ale o to více tě obohatí spoustou nových informací!

Zjistěte více
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Další články z blogu:

Jsem tu pro Váš byznys, neváhejte mě kontaktovat:

Implementation of technologies

I implement and effectively manage services of Google, Facebook and Seznam including specilized tools like Mixpanel, Hotjar or Adform.

Interpretation of data

I will tell you a story about the users who visited your Web. I will create a clear reporting system. Thanks to it you can find out how users behave on your Web and why they do so.

Data-driven online marketing

I will create marketing strategies using data and the latest trends which bring measurable results. This will keep your marketing campaigns under control.

Data-driven change process

Make use of the full potential your web. Thanks to quality implementation of analytics and testing tools I can increase the efficiency of moving users web and maximize its gains.

Complex ecommerce consulting

Do you need to devise your entire online strategy? Thinking how to move your startup further? Do you want to know the opinion of an experienced expert on your online project? Let’s talk about it. We will discuss whether your project has a chance on the market, how much it can cost you and how much it can earn.

Optimics

My role in Optimics began as an analyst, which is why I am still very focused on data and data interpretation. Over time, I moved to a more sales / business development position. Together with the rest of the team, I help lead the business in terms of acquisition and working with key partners like Google, with whom I work very closely and regularly attend events in Warsaw and Dublin. In Optimics, I also provide an overlap into marketing areas. Thanks to Optimics I gained a lot of experience thanks to working for the biggest clients in the Czech Republic (Mall, Skoda, Kiwi, Invia).
optimics

Advertia Digital

I help the Advertia guys with digital analytics and marketing technologies in general.
advertia digital

Acomware

Acomware is an agency where I had my first official job as a PPC trainee. Thanks to this experience I gained a basic overview of how it works in regular agencies.

Acomware

Acomware

Acomware je agentura, ve které jsem měl svoje první oficiální zaměstnání na pozici PPC stážisty. Díky této zkušenosti jsem nabral základní přehled o tom jak to funguje v běžných agenturách.

Acomware

Advertia Digital

Klukům z Advertie pomáhám s digitální analytikou a obecně technologiemi v marketingu.

advertia digital

Optimics

Má role v Optimicsu začala na pozici analytika, právě díky tomu mám stále velmi velký focus na data a jejich interpretaci. Postupem času jsem se přesunul do pozice více zaměřené na sales/business development. Společně se zbytkem týmu pomáhám vést směřování firmy z hlediska akvizice a spoluprací s klíčovými partnery, jako například Google, s kterým velmi úzce pracuji a pravidelně se účastním událostí ve Varšavě a Dublinu. V Optimicsu také zajišťuji přesah do marketingových oblastí. Právě díky Optimicsu jsem získal mnoho zkušeností díky práci pro největší klienty v ČR (Mall, Skoda, Kiwi, Invia).

optimics

Zprostředkování podpůrných služeb

Potřebujete spolehlivého grafika? Nebo programátora? Nenaleťte a nechte si doporučit dodavatele, který je již ověřený nejen mnou, ale i dalšími referenčními projekty. Od grafiky a překladů, přes vkládání dat až po linkbuilding.

Komplexní eCommerce poradenství

Potřebujete vymyslet celou Vaši digitální strategii? Přemýšlíte jak posunout Váš startup nebo zaběhlou firmu dále? Chcete zjistit názor zkušeného odborníka na Váš online projekt? Pojďte si o tom popovídat. Probereme zda Váš projekt má na trhu šanci, případně jak ho zefektivnit, kolik Vás to může stát a kolik to může vydělat.

Data-driven proces změny

Využijte potenciál svého podnikání naplno. Provedu Vás procesem validace podnikatelského modelu, zaměříme se na pochopení cílové skupiny a optimalizaci celého marketingového mixu. Dále díky kvalitní implementaci analytických a testovacích nástrojů zefektivním pohyb uživatelů na webu a maximalizuji jeho výdělečnost.

Data-driven online marketing

Na zákaldě dat, analýzy uživatelů a vašeho podnikání Vám vytvořím online marketingovou strategie, která přinese měřitelné výsledky. Vaše marketingové kampaně tak budete mít vždy pod kontrolou. 

Interpretace dat

Základem správného řízení firem je využívání dat. Co člověk neměří, to neřídí. Vytvořím pro Vás přehledný systém reportování, díky kterému zjistíte, jak se uživatelé na vašem webu chovají a proč se tak chovají. Dokážu také udělat ad hoc analýzy na základě kterých je možné stavět hypotézy o problematických oblastech vašeho podnikání.

Implementace technologií

Implementuji a efektivně spravuji nástroje od Googlu, Facebooku i Seznamu včetně specializovaných nástrojů jako Mixpanel, Hotjar či Adform. Mix technologií neustále rozšiřuji vzhledem k aktuálním trendům.