Growth hacking je typ marketingu, který hledá nové či netradiční metody, jak zajistit růst firmy a produktu. Pojem “growth hacking” se poprvé objevil v roce 2010 a historicky se jeho vznik váže k Silicon Valley, kde je největší koncentrace nadějných startupů.
Growth hacker (hacker růstu) je někdo, kdo používá kreativní a nízkonákladové strategie, aby pomohl podnikům získat a udržet si zákazníky. Growth hackers se zaměřují na rostoucí obchodní strategii.
Známé a osvědčené marketingové techniky už častokrát nestačí přinášet efektivní výsledky. Někteří marketéři proto začali hledat nové způsoby, jak zajistit svým klientům růst. Postupem času jich přibývalo, až tím v podstatě vznikl nový “obor” – Growth hacking.
![]()
A právě startupy se vyznačují velkými ambicemi, obrovským tlakem investorů na expanzi a také omezeným rozpočtem. Přesně tato kombinace faktorů inspirovala první Growth hackery. Cílem jejich práce bylo získat co nejvíce nových zákazníků za co nejméně peněz, ovšem dosavadní způsoby propagace selhávaly.
V současnosti se už growth hacking rozšířil mimo sféru startupů a využívají ho i zavedené firmy a nadnárodní společnosti. Aby mohli growth hackeři plnit zadané cíle, musí pochopit byznys klienta od A do Z, musí znát velké množství marketingových nástrojů (a to nejen mainstreamových) a také musí mít naprosto odlišný styl uvažování oproti většině marketérů.
Pro growth hackery je typická vzácná kombinace analytického přemýšlení založeného na datech s kreativitou nutnou pro unikátní využití získaných informací. Zároveň je důležitá zvědavost, která je nutí neustále testovat, získávat zpětnou vazbu, upravovat strategii a posouvat tak hranice byznysu klienta.

Samozřejmě se používají i klasické metody jako SEO, email marketing, A/B testování, content marketing apod., ovšem vždy s cílem vyzkoušet je neotřelým způsobem, aby se v ideálním případě jednalo o virální marketing. Tyto metody spadají do tzv. inbound aktivit, více o nich v mém článku zde.
Growth hackers bývají zvědaví se zájmem o rozličné obory a velkým důrazem na čísla:
Dále se zaměříme na nejjednodušší způsoby jak začít s growth hackingem. Nejdříve je důležité mít svůj produkt/službu, která je již otestovaná a zvalidována, zda o to lidé mají zájem a zda jsou ochotni za daný produkt nebo službu zaplatit (tj. jaký je poměr mězi cenou a přidanou hodnotou pro zákazníka, viz např. value based pricing). Tyto předpoklady jsou důležité abyste vůbec mohli sbírat data díky kterým můžete pochopit své zákazníka a vytvořit si typické persony. Následně je nutné pochopit dané persony a to jaké mají typické nákupní chování ve vztahu k vašemu produktu nebo službě.
Aktualizujte svůj produkt v pravidelných intervalech a získejte zpětnou vazbu od zákazníků, abyste vždy věděli, zda jste na správné cestě. Zároveň uvádějte na trh svůj produkt, abyste podpořili neustálý růst a sledovali úspěch těchto výsledků. Testování A / B a další techniky pro optimalizaci konverze jsou zásadní pro efektivní hackování růstu.
Právě chytrou kombinací veškerých relevantních komunikačních nástrojů a marketingových platforem jde docílit velmi efektních výsledků, které se dají velmi dobře škálovat i skrz různé trhy.
Strategie growth hackingu se obecně dají rozdělit do tří hlavních oblastí:
V závislosti na použité taktice a kombinaci komunikačních kanálů může být právě obsahový marketing levným způsobem, jak rozšířit povědomí o vašem produktu nebo službě mezi relavantními uživateli. Mezi typické marketingové aktivity v oblasti obsahového marketingu patří:
Produktový marketing zahrnuje techniky, jak učinit váš produkt přitažlivějším a budovat uživatelskou základnu. Jedná se například:
Velmi důležité je do veškerých aktivit zapojit alespoň nějaké rozpočty na reklamu, protože jinak aktivity bez počátečního šíření a bez počáteční trakce, fungují hůře.
Mezi známé příklady úspěšných growth hacking kampaní patří:
Další zajímavé příklady naleznete zde.
Zajímá vás, jak by mohl vypadat growth hacking ve Vašem podnikání? Zaměřuji se, společně s mým týmem, na využití nejmodernějších marketingových technologií a trendů pro zajištění maximálního růstu našich klientů. Kontaktujte mě a domluvte si konzultaci zdarma!